Tuesday, February 4, 2014

Minami Fukuoka

Minami-Fukuoka is het station waar ik moet uitstappen om naar het appartement van Shoko te lopen. Shoko in Fukuoka. Maak er "Shoko in Fukuwakije" van en het klinkt als een titel van een Jommekes album. Shoko woont samen met haar moeder Kimiko-san in een appartement. Hond Kelly plus kat Shinza zijn ook van de partij.



Kelly of Kerry zoals de Japanners het uitspreken is een hond met charisma :-). Zoals er bij mensen bepaalde personen iets lijken uit te stralen. Zo dus ook in het dierenrijk. Kelly heeft net zoals David Bowie twee verschillend gekleurde irissen. Als hij je aankijkt met die twee hondstrouwe ogen is het moeilijk om niet weg te smelten.


Ik ben nog nooit in mijn leven zo'n charismatische hond tegengekomen. Hij volgt je ook overal en springt naast je als je onderuitzakt in de zetel. En dan steekt hij zijn poot uit, net alsof hij je de hand wil schudden.  Hij voelt ook precies aan waar je nood aan hebt, lijkt het wel ... een emotioneel-intelligente viervoeter waar mensen nog iets van kunnen leren.


Shoko's moeder Kimiko legt me iedere dag in de watten, met drie uitgebreide maaltijden. Zo maak ik ook eens mee hoe het leven van een gezin in Japan er uitziet. Iets wat je als toerist toch niet zo vaak van op de eerste rij meemaakt.


Samen met Shoko ben ik naar een traditionele Onsen gegaan op een klein half uurtje van het stadscentrum, tegen een bergrug gelegen tussen een bamboe-woud. Onsen zijn warmwaterbronnen, een soort van spa zeg maar. Vulkanisch Japan, heeft duizenden onsen. Ik ben er grote fan van.

En de Onsen die Shoko had uitgekozen lag in een prachtig houten gebouw, bij binnenkomst moet je eerst je schoenen in een kastje steken en krijg je bovenstaande tradionele houten slippers. Mannen en vrouwen hebben gescheiden badgelegenheden. De rest van de tijd in de onsen, zat ik tussen oudere Japanse samurai-krijgers te badderen.


Hai, dozo ! Eerst je kleren in een kastje opbergen en dan gaan douchen. Dit douchen moet uitgebreid gebeuren op Japanse wijze. Iedereen zit op een krukje en zeept zich uitgebreid in, wast zijn haren en spoelt zich uitgebreid af. Voor je af te spoelen heb je keus uit een douchekop, ofwel kan je een kom met water vullen en vervolgens deze kom water over je heen kappen. Shampoo en zeep zijn voorzien.



Als je helemaal gewassen bent ... mag je naakt het hete onsen water ingaan. Het water is meestal superheet. In deze onsen waren er binnen en buiten-baden. 1 van mijn favouriete badkuipen waren uitgeholde ronde boomstammen in de buitenlucht. Een andere favoriet was een bad met uitzicht op een prachtige waterval.

Na twee uur weken in het hete onsen water, zag ik Shoko weer. Waarop we nog wat gerelaxed hebben op tatami-matten ook al met uitzicht op een prachtige Japanse tuin. Het was een geslaagde kennismakingsdag met een authentieke Japanse Onsen. Dat smaakt naar meer :-)

No comments:

Post a Comment