Thursday, February 20, 2014

Kyoto marathon : Where the rivers meet

De Japanners hebben oog voor detail. Dat zie je terugkomen in allerlei kunstvormen in de mooie ambachtelijke winkels van Kyoto. Dat gaat van Japanse keramiek, over de prachtigste kimono-stoffen tot kunstig versierd papier voor de origami-kunstwerkjes. Ze gebruiken hun oog voor detail ook om de natuur te bekijken. Toen ik rondliep in het park kwam ik verschillende groepen Japanners tegen die met grote verrekijkers en camera's met superlenzen de natuur aan het observeren waren.


Naast de natuurliefhebbers waren vandaag ook de marathonlopers volop vertegenwoordigd in de stad. Vanop een brug over de kamo rivier kon ik ze gade slaan. De marathonlopers liepen stroomafwaarts mee met de Kamo rivier, ook wel Kamogawa genoemd (gawa of kawa betekent rivier in het Japans, kamo betekent eend). Op onderstaande foto zie je de Kamo trapsgewijs stromen, een hondertal meter verder vloeit hij samen met de Takano rivier. Op het stratenplan van Kyoto zie je dit duidelijk, de twee rivieren lijken samen de letter Y te vormen op het plan.



Net voor de plaats waar de rivieren samenkomen, kan je op "stapstenen" beide rivieren oversteken. Het had net hard geregend de dag voordien, dus het water stond vrij hoog en liep dan ook over sommige stapstenen ... zodat je bij het oversteken moest oppassen dat je geen natte voeten kreeg. Bovenstaande moedige vrouw geraakt heelhuids aan de overkant.


In de lucht cirkelden wel 5 arenden, vlak bij elkaar. En dit op nog geen 10 meter hoogte boven mijn hoofd, zodat het een koud kunstje was om er eentje op foto vast te leggen. Voor de rest van de dag heb ik de Japanner-met-oog-voor-detail in mij ook maar eens bovengehaald, met enkele close-up shots van de natuurpracht.







No comments:

Post a Comment