Tuesday, February 4, 2014

Kagoshima en Sakurajima

Met de Shinkansen hogesnelheidstrein ben ik van Fukuoka helemaal naar het zuiden van het eiland Kyushu gereisd. De stad Kagoshima was de bestemming. In de baai van Kagoshima ligt 1 van de meest actieve vulkanen ter wereld :"de Sakurajima vulkaan" (1117 meter hoog). 

Mijn Shinkansen trein noemde Sakura, wat kersenbloesem betekent. Ik vond het wel van een poëtische schoonheid getuigen dat de Sakura sneltrein me naar Sakurajima bracht. Sakurajima betekent letterlijk kersenbloesem eiland. Ik zag meteen het beeld voor me van : "Een shinkansentrein die door een wolk van opvliegende bloesems reist met als moment suprême de aankomst bij een kersenbloesems uitspuwende vulkaan. Een scène die wel past in een Japanse manga tekenfilm."
  

In realiteit spuwde de vulkaan geen bloemblaadjes uit, maar wel kilometers hoge stofwolken. Indrukwekkend om zien.

Een enthousiaste medewerker van het VVV kantoor van Sakurajima, vertelde me tijdens de uitbarsting dat de stofwolken wel 2800 meter hoog gaan.  Ik was zeer onder de indruk van het geleverde natuurspektakel, maar de lokale bevolking leek niet meer op te kijken van de uitbarsting. Zo had het publiek van een lokale baseball-wedstrijd totaal geen oog voor de kilometershoge rookpluim.  


De VVV-medewerker vertelde me dat deze stofwolkuitbarstingen helemaal niet zo uitzonderlijk zijn. Het Sakurajima-schiereiland ligt dan ook vol met vulkaanstof. Iedere buitenstaande openbare bank of tafel heeft een beschermende overkapping, al helpt dit niet veel ... Ze zijn nog allemaal van een laagje grijs stof voorzien.


 Sakurajima ligt pal in het midden van de Kagoshima-baai. De vulkaan was vroeger een eiland, maar de laatste grote uitbarsting in 1914 zorgde ervoor dat het eiland verbonden werd met het vaste land. Sakurajima is nu dus een schiereiland. Vanuit de stad Kagoshima moet je toch nog altijd de ferry nemen om de vulkaan te bereiken. De landverbinding ligt namelijk aan de andere kant  van de vulkaan. De ferryovertocht duurt maar een 15tal minuten, die tijd vliegt voorbij want je kunt je ogen niet afhouden van de imposante vulkaan.


Rondom de vulkaan zelf staan nog volop huizen. De mensen die er wonen hebben dus geen stof-fobie. De bijzonder rijke vulkaangrond is zeer vruchtbaar.  Zo groeit er een radijssoort die zijn gelijke niet kent. De Sakurajima daikon radijs kan wel 45 kg zwaar worden en 50 cm in diameter. Al is dit wel de rekord-versie. Gemiddeld zijn ze 9kg zwaar. Een specialiteit van het Sakurajima gebied is ook nog een mini-mandarijn. Ik heb er enkele exemplaren binnengespeeld. Verdict : mandarijnsmaak.


Op de terugtocht met de boot naar Kagoshima city zat ik op het bovendek langs de ferryschoorsteen. De uitlaatgassen van de motoren kwamen mijn richting uitgevlogen. Toen ik opkeek naar de stofwolken uitspuwende vulkaan dacht ik :"mmmh zo'n vulkaan is ook maar een uitvergrote versie van een schoorsteen". Dan moet er daar binnen in de aarde ook een soort van motor zitten, waar komen die stofwolken anders vandaan. En wat houdt die aarde-motor draaiende ? Werkt het daar beneden op zonne-energie ? 

 Misschien moet ik het antwoord op de vraag maar eens gaan zoeken in Jules Vernes boek met de titel :"Reis naar het middelpunt van de aarde". Heeft Jules een antwoord op Pharrell Williams songvraag :"What keeps the planet spinning ?"


Like the legend of the phoenix
All ends with beginnings
What keeps the planet spinning (uh)
The force of love beginning

(Pharrell Williams & Nile Rogers)

2 comments:

  1. Dag Tomhermans, groetjes van Bram!

    ReplyDelete
  2. Groetjes terug aan Bram. Leert hem al maar wat Japans. Moshi Moshi = hallo ... zeg je wanneer je de telefoon opneemt. Imma hotto cakee tabee thai. = Ik wil pannekoeken. Soka Soka ... Ik weet het.

    ReplyDelete