Wednesday, January 29, 2014

Bulguksa & Gyeongju

Op aanraden van Eui-Kyong ben ik een bezoekje gaan brengen aan de Bulguksa tempel op 2 uur rijden van Busan. Onderweg heb ik nog een tussenstop in Gyeongju gemaakt om de grafheuvels aldaar te bekijken. Eui-Kyong had de hele busroute uitgestippeld die ik moest volgen. Eerst met de metro en dan 2 verschillende bussen, tegen de middag was ik er. De tempel ligt prachtig gelegen tegen een beboste berghelling. Zo zag ik ook eens een andere kant van Zuid-Korea na 1 week in het drukke stadsgewoel verbleven te hebben, was het fijn om nog eens in de natuur te zijn onder een stralende zon.


Als je het tempelcomplex binnenloopt kom je langs een lotusvijver en vervolgens ga je door een poort met 4 imposante wachters.Te zien op bovenstaande foto. Er zijn verschillende tempels te bezichtigen, het tempelcomplex was vroeger echter veel groter maar vele gebouwen zijn in de loop der jaren in brand gestoken tijdens verschillende oorlogen die Zuid-Korea troffen. De mooiste tempel vind ik die van de "Bodhisattva van de Mededogen". Onderstaande foto doet niet echt recht aan de schoonheid die je ziet als je binnen in de tempel zit.


Verder kan nog het heilig everzwijn worden aanbeden, al weet ik niet wat je daarvoor in de plaats krijgt. Een bourgondische maaltijd misschien met Everzwijn op Koreaanse wijze.



De belangrijkste bezienswaardigheid van het tempelcomplex zijn eigenlijk twee granieten pagodes, die nog redelijk authentiek zijn omdat ze niet in vlammen zijn kunnen opgaan zoals de houten tempelgebouwen. De leukste bezienswaardigheid vind ik zelf de vis gong, een imposante houten vis die door de lucht klieft om tegen de gong te gongen.


Naast de Bulguksa tempel ben ik dus ook de stad Gyeongju gaan bezoeken. Gyeongju is de oude hoofdstad van het Silla rijk (57 voor Christus tot het jaar 935). De stad wordt ook wel "museum zonder muren" genoemd en ze is 1 van de belangrijkste toeristische attracties in Zuid-Korea. Er zijn 35 koninklijke graven in Gyeongju en 155 gewone tumuli of grafheuvels. Grafheuvels worden bijna overal ter wereld gevonden en wikipedia leert me dat zelfs op de Kattenbosserheide grafheuvels gevonden zijn. En daarvoor moet ik dus helemaal naar Zuid-Korea gereisd zijn om daar achter te komen. :-) Alle wegen leiden naar Kattenbos ...


Gyeongju ligt dus vol met tumuli. De grafheuvels lijken qua vorm een beetje op de omliggende echte bergen die de stad omringen. 1 grafheuvel kan je binnenlopen, eens binnen is een soort van dwarsdoorsnede te zien. Boven op het graf van de persoon die er begraven ligt zijn er stenen gelegd, die de heuvel vormen.


Het heeft wel iets zo'n stad vol met golvende heuveltjes en ook aan de rand van de stad ligt er een groot park vol met deze bolle bergjes. Eigenlijk verdient elke mens wel zo'n heuvel na zijn dood. Ondertussen zouden er dan al miljarden heuvels op aarde liggen voor alle mensen die de revue zijn gepasseerd ... dus dat zou tot serieus plaatsgebrek leidden.


Misschien kunnen we de planeet Mars gaan gebruiken als intergalactisch kerkhof vol aardse tumuli. Onlangs las ik dat Elon Musk, een internetmiljardair, als droom heeft om op zijn 75ste een one-way ticket naar Mars te boeken via zijn raketbedrijf Space X. Misschien aan hem de eer om de eerste grafheuvel op Mars te krijgen.

No comments:

Post a Comment