Sunday, January 26, 2014

Whoppa Gangnam style

"Gangnam style" het lied van de Zuid-Koreaanse zanger PSY is nog altijd de meest bekeken youtube-video allertijden. De clip is opgenomen in Seoul ... dus eigenlijk is Seoul de meest bekeken stad ter wereld. Gangnam is een wijk in Seoul ten zuiden van de brede Han River.


En waarom Gangnam style ? Wel, het is de duurste wijk van Seoul en PSY wou met zijn lied, het overdreven snobberige gedrag van de Gangnam residenten parodiëren. Vandaar zijn gekke dansje. Het zijn de chi-chi mensen die gaan paardrijden. Whoppa Gangnam Style.


Een gemiddeld appartement in de Gangnam wijk kost 7000 euro de vierkante meter. Nogal logisch dat met zo'n vastgoedprijzen elke stukje grond wordt volgebouwd. Enkel bovenstaand park Seonjeongneung wordt gespaard als klein groen eiland in de betonnen stadsjungle. 

Rondlopen in het bosrijke park was dan ook alsof ik de grijze betonnen woestijn even achter mij liet om mijn dorst naar een streepje natuur te lessen in deze groene oase. Al zag het gras er wel winters verdord geel uit.


Op de wandelpaden kom je maar sporadisch mensen tegen, veelal gepensioneerde Koreanen die er soms vreemde gewoonten op nahouden. Zo kwam ik een kranige zeventiger tegen die achterwaarts over de zandpaadjes schuifelde. Hij wou misschien proberen om al achterwaarts lopend nog enkele levensjaren terug te winnen :-) in dit koninklijke park.

 

In het park zijn koning Seongjon en zijn tweede vrouw koningin Jeonghyeon begraven. De andere koning die er begraven ligt is koning Jungjong de zoon van het koninklijk koppel. Op de grafheuvels staan enkele standbeelden van mensen en dieren. Je kan maar op 1 grafheuvel naar boven klimmen om de standbeelden te bekijken.



Het graf van koningin Jeonghyeon waren ze van een facelift aan het voorzien :-). Zelfs na de dood, is uiterlijk vertoon nog belangrijk. De zandpaadjes waren een modderig papje geworden, nu de laatste overgebleven sneeuw aan het smelten was. De rust die in het park hangt is echt wel koninklijk te noemen, in een drukke miljoenen stad als Seoul ... dat merkte ik al meteen toen ik het park verliet. Een tsnunamie van auto's, mensen, schreeuwerige reclameborden en pompende beats slokte me op ... Seoul Gangnam stijl anno 2014.

No comments:

Post a Comment