Thursday, January 23, 2014

Soul II Soul

"I want to get away, I want to fly away ... yeah yeaaaah" van Lenny Kravatiz  klonk toepasselijk door de boxen van mijn camionette at  boomkwekerij Houtmeyers bvba op mijn laatste werkdag voor de winterbreak.

Ik ga het weer enkele weekjes aan de andere kant van de wereld zoeken. Wie zoekt, die vindt ... n'est-ce-pas. Deze keer heb ik voor Finnair gekozen. Zo'n coole blonde Fin a la racepiloot Mika Hakkinen, stel ik mij dan voor als piloot.


En in Mika zijn roadmap stonden volgende coordinaten.
Brussel-Helsinki ... 2 uur en een klets
Helsinki-Seoul ... 9 uur

 Het Finnair vliegtuig maakte dus eerst nog een tussenstop in thuishaven Helsinki. Op weg naar de Finse thuisstad vlogen we lange tijd zij aan zij met een ander vliegtuig. De rookpluim die zo'n vliegtuig in de lucht schrijft zagen we nu vanop de eerste rij ontstaan. Het parallel vliegende Finnair vliegtuig kwam steeds dichterbij en toen we gingen landen vloog het er nog altijd. Ik begon al een klein beetje te pannikeren :"Is piloot Mika aan een dare-devil race bezig met de andere piloot, om eens te zien wie er het eerst kan landen ?" Ai, jaaijaai ... Dit loopt fout. Mijn ademhaling zette zich in hoogste versnelling ... ogen toe en op hoop van zegen dan maar. "Go for it Mika".

Toen ik mijn ogen weer open waren ... zag ik dat we veilig geland waren in winters Finland. Blijkbaar heeft de luchthaven 2 parallele landingsbanen en is het vrij normaal dat de vliegtuigen zij aan zij vliegen. Toch maar weinig marche voor fouten ... Enfin soit ik ben veilig geland in Helsinki en mag zelfs enkele meters over het ijzige tarmac lopen ... buitentemperatuur -12 graden. Even denk ik eraan om a la de Paus Karel Wojtyla de grond te kussen, maar dat kan ik beter laten bij deze temperaturen. "Belg al kussend vastgevroren aan tarmac" is niet de krantenkop waar ik op zit te wachten. Er zijn al Belgenmoppen genoeg.


Het lijkt wel alsof ik al in Azië ben, wanneer ik de luchthaven binnenloop. Finnair legt zich vooral toe op luchtbruggen met Aziatische luchthavens. In de overvolle duty free shops zijn de Aziaten volop Finse producten aan het hamsteren.  Een rendierhuid hier en een gebreide "foute" Kerstmistrui ginder.

1 product krijgt mijn aandacht, het is een apparaatje dat lijkt op een goedkope mp3 speler. Bij nadere inspectie blijkt het geen muziekspeler te zijn, uit de koptelefoonoortjes komt immers geen geluid maar wel licht. Finse fabrikant valkee.com heeft een apparaat ontwikkeld dat iets doet tegen de winterblues. Het tekort aan zonlicht wordt gecompenseerd, door een lichtbad in de oren. Alle gekheid op een stokje het bestaat echt, kijk maar op hun website. Al zou ik toch eerst met twee zaklampen tegen mijn oorschelpen uittesten of het wel werkt, het Valkee apparaat kost immers 199 euro.



Logisch dat een Finse fabrikant hiermee afkomt, vanwege het weinige daglicht in winters Finland. Al valt dat in Helsinki nogal mee, want pas om half vijf 's avonds gaat de zon onder.  Om half zes vertrekt mijn vlucht naar Zuid-Korea. Voor het eerst in mijn leven krijgt het vliegtuig een "ontdooi-behandeling". Het vliegtuig is namelijk totaal wit aangevroren, een grote truck spuit gigantische hoeveelheden anti-vries vloeistof op het vliegtuig. Dat zou ook wel handig zijn voor mijn wagen, als die in de winter wit aangevroren is ... Misschien even de luchthaven bellen in dat geval:"1 antivries- truck voor Kattenbos aub."


9 uur later land ik in Seoul, de hoofdstad van Zuid-Korea. Incheon airport is de meest efficiënte luchthaven in de wereld. Waar de douane-formaliteiten bijzonder vlot gaan. Ik sta nu wel met vingerafdruk en foto geregistreerd in Zuid-Korea, dat is standaardprocedure. Vele luchthavens kunnen een voorbeeld nemen aan Incheon qua efficiëntie.

Op het internet staat het vol met flauwe woordspelingen ivm Seoul. In het Engels spreek je het namelijk uit als Soul, of "ziel".  Ik doe vrolijk mee met de bende. From Seoul to Seoul. Oftewel From soul to soul ... van ziel tot ziel. Van mens tot mens. Daar draait het toch rond in het leven en bij het rondreizen in het algemeen. De ontmoetingen met onze medemensen maken de reis en het leven. Amen.

No comments:

Post a Comment